Starten bij Promovendum tijdens Corona

New job
Gepubliceerd op
7.086 keer gelezen

Beginnen bij een nieuwe baan is altijd spannend. Maar starten in coronatijd zorgt voor nog meer spanning. Want hoe kun jij laten zien wat je in huis hebt, met alle getroffen maatregelen? Wij snappen heel goed dat dit zorgt voor de nodige extra stress en onzekerheid. Maar dat hoeft zeker niet, onze recruiter Femke stelt je graag gerust.

Thuiswerken

Bij Promovendum werkt ongeveer 50% thuis en 50% op kantoor. Hierin rouleren we. Als nieuwe collega zul je de eerste maand gewoon op kantoor werken. Jouw manager zal ook aanwezig zijn, om jouw inwerktraject te begeleiden. Dit traject is bij Promovendum eigenlijk hetzelfde als altijd, alleen gebeurt het nu op minimaal 1,5 meter afstand.

Kennismaking op 1,5 meter

Je start de kennismaking natuurlijk op jouw afdeling. Daarna zal jouw manager je een tour geven door het gebouw en je direct voorstellen aan de andere afdelingen. Dit is misschien wat anders dan anders, want je maakt op een afstandje kennis met collega’s. In plaats van een handje geven om je voor te stellen, blijf je op afstand en is het voornamelijk even zwaaien.

Doordat een deel van onze medewerkers thuiswerkt, zijn veel afdelingen momenteel maar half gevuld. Hierdoor zul je niet alle collega’s direct ontmoeten. Maar doordat we rouleren, zul je in de loop van de maand vrijwel iedereen een keer zien. Je maakt gedoseerd kennis met je collega’s en dat heeft ook zo zijn voordelen: je hoeft niet direct alle namen te onthouden!

Meeluisteren en systemen onder de knie krijgen

De eerste dagen zul je hoofdzakelijk meekijken met jouw manager of directe collega. Zij leggen je uit hoe jouw dagelijkse taken eruit zien. En wat er van je verwacht wordt. Bij Promovendum werken we vrijwel geheel digitaal. Je krijgt natuurlijk uitgelegd welke systemen we gebruiken en hoe ermee gewerkt wordt. Alles uiteraard zo veel mogelijk op 1,5 meter!

Zelf aan de slag gaan

Nadat je jouw taken met je manager hebt doorgenomen, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Je leert namelijk het snelst door het gewoon te doen. En je zult zien, ook de systemen heb je zo onder de knie. Eigen initiatief en inbreng vinden we belangrijk, maar we laten je zeker niet aan je lot over. Er is veel ruimte om dingen te leren en te vragen. Zijn collega’s niet aanwezig op kantoor? Dan kun je ze altijd bereiken via Teams. Daarnaast  zit je, zeker in het begin, vaak even met je manager om te bespreken wat er goed gaat en waar je tegenaan loopt. Zo kunnen jullie dit samen bekijken en hierop focussen.

Nieuwe normaal op de werkvloer

Doordat we eigenlijk normaal werken op kantoor, kunnen nieuwe collega’s zonder zorgen starten. Natuurlijk verwachten we dat iedereen zich zo goed mogelijk houdt aan de 1,5 meter afstand en thuisblijft bij mogelijke Corona klachten.

Extra tips van Femke:

  • Pauzeer! Je krijgt tijdens je inwerktraject veel informatie. Neem daarom echt pauze, zodat je even kunt bijkomen. Onze kantine is gewoon open, maar ook hier blijven we op afstand van elkaar. Veel collega’s gaan daarom tegenwoordig wandelen. Loop gezellig mee. Zo heb je beweging én je leert ze direct beter kennen.
  • Durf vragen te stellen. Kom je ergens niet uit of loop je vast, stel dan zeker vragen. Jouw manager helpt je graag! Heb je een collega van een andere afdeling nodig? Voel je ondanks de 1,5 meter-maatregelen niet bezwaard om even langs te lopen. Mailen of een berichtje via Teams sturen kan natuurlijk ook! Is de collega niet kantoor aanwezig? Bel je collega gewoon op. Zo laat je direct zien dat je proactief bent.
  • Stel je digitaal voor. Stuur een berichtje via Teams naar je nieuwe collega’s om kennis te maken. Vaak heeft de afdeling een eigen groepschat op Teams, zo kun je iedereen tegelijk berichten. 

Zoek jij nog een nieuwe baan? Bekijk hier alle vacatures. En wie weet start jij binnenkort bij ons!

Geen artikel missen?